skip to Main Content
Heb je ons nu nodig? 058-2137333
Patiënten geven ons gemiddeld een 9.5

Extensie

Ga op de buik liggen en plaats de handen iets breder dan schouderbreedte en iets voor het hoofd op de grond. Strek de ellebogen binnen de pijngrens. Blijf met het bekken en benen op de grond en houd deze positie 5 tellen vast. Trek de navel in en span de buikspieren aan voordat de rug hol gemaakt wordt anders is de belasting op de wervelkolom te groot.

Rotatie in zit

Zit rechtop en draai je lichaam afwisselend zo ver mogelijk links en rechtsom. Beweeg hierbij binnen de pijngrens.

Houding staan

Verdeel het gewicht over beide benen en voeten. Plaats je voeten in dezelfde lijn als je schouders. Breng je gewicht op de bal van de voet en niet op de hielen. Zorg ervoor dat je hoofd in lijn is met je nek en de rest van de wervelkolom.

Houd je schouderbladen lichtjes naar achter getrokken. De spieren tussen de schouderbladen moeten dus actief zijn. Breng je schouders ook niet omhoog, maar houdt deze ontspannen omlaag.

Zorg ervoor dat je je buikspieren actief houdt, dit houdt in dat u de buikspieren licht aanspant. Zorg er hierbij voor dat normale ademhaling plaats kan vinden.

Houding zitten

De beste zithouding is een bewegelijke zithouding die verandert van houding. Probeer je houding elke 10-15 minuten te veranderen.

Houd beide voeten op de grond.  Voorkom een ingezakte houding. Zorg ervoor dat je hoofd in lijn is met de nek en de rest van de wervelkolom. Houd je schouderbladen lichtjes naar achteren. De spieren tussen de schouderbladen moeten dus actief zijn. Breng je schouders ook niet omhoog, maar houdt deze ontspannen omlaag.

Zorg ervoor dat de buikspieren actief blijven, dit houdt in dat je de buikspieren licht aanspant. Zorg er echter voor dat de samentrekking dusdanig mild is dat normale buikademhaling kan plaatsvinden.

Rotatie in langzit

In langzit de rechter knie buigen. Pak met de linker hand de rechter knie vast en draai het bovenlichaam rechtsom. Kijk hierbij mee over de rechter schouder. Vervolgens deze oefening herhalen met de linker knie en rechter hand. Houd bij deze oefening de rug gestrekt en beweeg binnen de pijngrens.

Bij wie moet je zijn?

Onze wervelkolom specialisten

Onze behandelingen vinden plaats in onze praktijk
op de Emmakade in Leeuwarden. Wanneer je (huis)arts
het nodig acht komen we als fysiotherapeut bij je thuis.

Arjen Trip

fysiotherapie, manuele therapie, dry-needling, McKenzie Methode, rugklachten en elleboogklachten

Tjebbe Hettinga

fysiotherapie, manuele therapie, medical taping, schouderklachten, hoofdpijn en duizeligheid

Wytse Tiesnitch

fysiotherapie, dry-needling, nekklachten en sportblessures

Back To Top