Veelgestelde vragen

 

 

Veelgestelde vragen

ALGEMEEN

Met welke klachten kan een fysiotherapeut mij helpen?

Je kunt voor informatie, advies en behandeling terecht bij een fysiotherapeut als je:

  • blessures of pijnklachten hebt, bijvoorbeeld in je armen, benen, schouders of rug;
  • vanwege een (chronische) aandoening medische begeleiding nodig hebt gericht op bewegen;
  • na een operatie of ongeval moet revalideren of vóór een operatie conditie moet opbouwen.

Fysiotherapie zorgt ervoor dat je sneller herstelt en zo goed mogelijk kunt (blijven) bewegen.

Met de meeste klachten kun je terecht bij een algemeen fysiotherapeut. Voor specifieke klachten of aandoeningen zijn er gespecialiseerde fysiotherapeuten. De fysiotherapeut is opgeleid om een goede diagnose te stellen. Wanneer deze gespecialiseerde fysiotherapeut twijfelt dan verwijst hij of zij je door naar een (huis)arts.

Wat is het verschil tussen fysiotherapie en manuele therapie?

Manuele therapie is een specialisatie in de fysiotherapie.

Fysiotherapie passen we vooral toe bij problemen die te maken hebben met spieren, pezen, kapsels en banden. We oefenen op kracht, coördinatie en souplesse bij het bewegen. Vaak geven we je ook oefeningen mee voor thuis.

Manuele therapie richt zich meer op de gewrichten. Veelal is dat gericht op de wervelkolom. Bij stijfheid en belemmeringen biedt deze therapievorm veel mogelijkheden. Soms wordt daarbij een manipulatie uitgevoerd, in de volksmond ook wel het ‘kraken’ genoemd.

Wanneer bekkenfysiotherapie?

De bekkenfysiotherapeut richt zich op problemen in de bekkenregio. Hieronder verstaan wij de bekkengordel met de bekkenbodemspieren en de bekkenorganen, de lage rug en de heupen. Als we naar het geheel kijken heeft dit gebied ook een relatie met het middenrif (de ademhaling), de buik (spieren en organen) en de benen (onderste extremiteit).

Kijk op https://hettingaentrip.nl/specialisme/bekkenfysiotherapie/ voor de volledige uitleg. Als je specifieke vragen hebt neem dan gerust contact met ons op.

Kan ik voor medical taping bij hooikoorts bij jullie terecht?

Ja, wij bieden de hooikoorts tapetechniek aan. Als je online een afspraak maakt, kan je bij de opmerkingen noteren dat het hierom gaat.

Deze behandeling kost € 25,-. Deze nota dien je zelf te betalen, het wordt niet vergoed door de zorgverzekeraar.

VERGOEDING

Wordt mijn behandeling vergoed?

De kosten van fysiotherapie worden bijna altijd vergoed vanuit je aanvullende verzekering. Het aantal vergoedingen waar je recht op hebt kun je vinden in de polisvoorwaarden van je zorgverzekeraar.

Als wij een contract hebben afgesloten met je zorgverzekeraar wordt de behandeling volledig vergoed.

De kosten van fysiotherapie voor kinderen tot 18 jaar worden vergoed uit de basisverzekering (maximaal 18 behandelingen per jaar).

Heb ik een verwijzing van mijn huisarts nodig?

Nee, als je denkt dat wij je klacht kunnen behandelen dan kun je rechtstreeks bij ons terecht. Wij zullen je tijdens de eerste afspraak eerst screenen en onderzoeken om te kijken of we je inderdaad kunnen helpen.

Jullie hebben geen contract met mijn zorgverzekeraar, hoe werkt dit?

Als je verzekerd bent bij een zorgverzekeraar met wie wij geen contract hebben afgesloten, dan sturen wij de nota naar jou toe. De kosten kan je hier { https://hettingaentrip.nl/vergoeding-en-tarieven/tarieven/} vinden.

Als je een aanvullende verzekering hebt, kan je de nota zelf vervolgens declareren bij je zorgverzekeraar. Deze zal de nota (gedeeltelijk) vergoeden, zoals aangegeven staat in de polisvoorwaarden.

Let op! De vergoeding is meestal een percentage van het zogenoemde marktconforme tarief, dit is lager dan het tarief wat wij vragen.

Hoe zit het met ONVZ, PNOzorg en VvAA?

Met ONVZ hebben wij geen contract afgesloten, maar we kunnen de nota wel direct bij deze zorgverzekeraar indienen.

Dit geldt voor de verzekeringen van ONVZ, PNOzorg en VvAA.

En OHRA?

OHRA heeft een restitutiepolis als basisverzekering, dit betekent dat als je een aanvullende verzekering hebt je 100% krijgt vergoed. Omdat OHRA onderdeel van CZ is kunnen we helaas niet voor je declareren, omdat we geen contract hebben afgesloten met CZ.

Wij sturen de nota naar jou toe. Deze dien je aan ons te betalen en kan je vervolgens zelf declareren bij OHRA.

Wat zijn de kosten als ik geen aanvullende verzekering heb?

Indien je niet aanvullend verzekerd bent, ontvang je een nota van ons. We vragen je deze nota binnen 14 dagen aan ons te betalen. De kosten kan je hier { https://hettingaentrip.nl/vergoeding-en-tarieven/tarieven/} vinden.

Ik heb een nota ontvangen voor een niet nagekomen afspraak, kan deze naar de zorgverzekeraar?

De nota voor een niet nagekomen afspraak dien je zelf te betalen, deze kan niet naar de zorgverzekeraar omdat er geen behandeling is uitgevoerd. Het is een kleine vergoeding voor de tijd die wij niet meer kunnen vullen.

BEHANDELING

Wat neem ik (de eerste keer) mee?

Voor je eerste afspraak vragen we je om een geldig identiteitsbewijs mee te nemen (rijbewijs, paspoort of ID kaart), zodat we je BSN kunnen controleren. Dit is nodig om bij je verzekeraar te kunnen declareren.

Ook vragen we je om een grote handdoek mee te nemen en raden we je aan om gemakkelijke kleding te dragen.

Wat gebeurt er tijdens de eerste behandeling?

Voor je eerste afspraak vragen we je om een geldig identiteitsbewijs mee te nemen (rijbewijs of paspoort), zodat we je BSN nummer kunnen controleren. Dit is nodig om bij je verzekeraar te kunnen declareren.

Ook vragen we je om een grote handdoek mee te nemen en raden we je aan om gemakkelijke kleding te dragen.

De eerste afspraak is bedoeld voor het screenen en onderzoeken van je klacht om deze zo goed mogelijk in beeld te krijgen. We stellen daarna samen met jou een behandelplan op.

Hoe lang duurt een behandeling?

Een behandeling fysiotherapie, manuele therapie, bekkenfysiotherapie duurt 30 minuten.  

Voor de intake bekkenfysiotherapie plannen we 1 uur in, dit wordt gerekend als 2 behandelingen. Klachten in de bekkenregio zijn vaak uitgebreid, om een goed beeld van de klachten te krijgen neemt Marlon hier extra tijd voor.

Hoeveel behandelingen heb ik nodig?

Het aantal behandelingen hangt af van je klacht. We bekijken dit met je tijdens de eerste afspraak. Hierbij houden we ook rekening met je aanvullende verzekering.

JE AFSPRAAK

Hoe maak ik een afspraak?

Je kan een afspraak online via onze website of telefonisch inplannen.

We zijn tussen 8 en 12 uur telefonisch bereikbaar. Na 12 uur is het mogelijk om de voicemail in te spreken, dan bellen we terug.

Moet ik een account aanmaken als ik online een afspraak maak?

Nee, je hoeft geen account aan te maken, je kan een afspraak zonder account inplannen.

Het voordeel van een account is dat je gemakkelijker een vervolgafspraak kan maken en tevens in het overzicht kan zien wanneer en hoe vaak je bent geweest. Maar dit is niet verplicht.

Hoe verplaats ik mijn afspraak?

Dit kan online: in de afspraakbevestiging die je per email ontvangt zit een link waarmee je de huidige afspraak kan annuleren, vervolgens kan je online weer een nieuwe afspraak inplannen.

Je kan ook een email sturen aan info@hettingaentrip.nl of bellen met 058-2137333.

Kan ik mijn afspraak afzeggen?

Je kan je afspraak kosteloos annuleren indien je deze uiterlijk 24 uur van tevoren afzegt.  - In verband met de huidige corona maatregelen geldt deze regel niet en kan je als je verkouden bent, griepachtige klachten hebt of in contact bent geweest met iemand die corona heeft, de afspraak op ieder moment kosteloos afzeggen. Klik op de rode corona update knop boven aan deze pagina voor alle informatie hierover. -

In de afspraakbevestiging, die je per email ontvangt, zit een link waarmee je de afspraak kan annuleren. Wij kunnen de gereserveerde tijd dan meteen beschikbaar maken voor een andere cliënt, waardoor wij geen kosten in rekening hoeven te brengen.

Je kan ook een email sturen aan info@hettingaentrip.nl of bellen met 058-2137333.

Wil je binnen 24 uur afzeggen dan werkt de link in de afspraakbevestiging niet, en vragen we je een email te sturen of te bellen.

Bij het niet op tijd afmelden van een afspraak zijn wij genoodzaakt een rekening te sturen. Deze nota kan niet worden ingediend bij de zorgverzekeraar omdat er geen behandeling is uitgevoerd.

Waarom moet ik de online vragenlijsten (weer) invullen?

Deze vragenlijsten sturen we om een uitgebreid beeld te krijgen van je klacht en daardoor hebben we meer inzichten tijdens het onderzoek.

Als je langer dan 3 maanden niet bent geweest is het belangrijk om opnieuw naar je klacht en persoonlijke situatie te kijken, kleine veranderingen kunnen vaak nieuwe inzichten brengen.

Het inloggen werkt niet.

Inloggen kan op 2 manieren:

1 - Via de link in de email kom je automatisch terecht in het patiënten portaal.

2 - Als deze link niet werkt kan je de lange code die in de email staat kopiëren (de knoppen CTRL en C tegelijk indrukken) en deze code plakken (de knoppen CTRL en V tegelijk indrukken) op de inlog pagina op onze website.

Als je een foutmelding krijgt als je via de telefoon of iPad probeert in te loggen, raden we je aan het op een laptop of computer te proberen.

Als het dan nog niet lukt betekent het dat de fysiotherapeut tijdens het onderzoek meer tijd kwijt zal zijn aan het invoeren van informatie. Het heeft verder geen gevolgen.

Ik krijg een time out melding.

Dit betekent dat je niet meer bent ingelogd. Maar zodra je iets invult wordt het meteen opgeslagen in ons systeem, deze informatie heeft ons dan al bereikt en is niet verloren gegaan.

Privacy Policy Settings

Google Analytics Verzamelen van statistieken