Afspraak maken
Contact
Niet digitaal een afspraak plannen? Natuurlijk kan dat ook! Je kan ons bereiken op 058-2137333.

Nog 3 maanden

Het is alweer een tijd geleden dat ik een blog heb geschreven. De meest gestelde vraag afgelopen tijd is: ‘Tjebbe, ben je alweer helemaal fit?’. Wat mooi om te merken dat er veel mensen mijn blog lezen en ook betrokken zijn bij mijn/ onze marathon. Ik kan jullie vertellen: alle spieren doen weer wat ze horen te doen en ik kan zonder problemen hardlopen!

Met LoopLeeuwarden heb ik de halve marathon gelopen in een dik PR (1:42:11) en werd daarmee 171ste van de 791 deelnemers op de 21,1 kilometer. Een mooi resultaat, maar voor mij slechts een stapje naar het uiteindelijke doel: New York.

Daarna heb ik genoten van een heerlijke vakantie in Schotland. In het land van de whisky en de ruige natuur heb ik geprobeerd om hard te lopen, maar de omgeving en het vele reizen maakte het mij niet makkelijk. Daarom heb ik besloten om die 10 dagen als rust te beschouwen. Na de vakantie heb ik mijn ‘hardloopmotor’ weer gestart. Ik die periode heb ik vooral de trainingsintensiteit verhoogd. Ik trainde voor Schotland 2x per week en train nu 3 à 4x per week. De afstanden heb ik nog niet verhoogd (loop tussen de 10-18 kilometer per training). Dit vergt veel flexibiliteit van mijn omgeving en ik ben blij dat vrouw (en dochter) alle begrip hebben voor mijn doel.

Na onze vakantie in de Achterhoek ben ik begonnen om de duur te gaan uitbreiden. En dan komen er in één keer nieuwe zorgen. Zijn mijn schoenen nog wel goed, hoe doe ik het met voeding, hoe ga ik onderweg drinken etc.. Ik heb veel gelezen over het onderwerp en door kenners laten adviseren, maar het blijft een persoonlijke keuze. Voorheen liep ik maximaal 2 uren, ook dan is het beter om tijdens de inspanning wat extra koolhydraten tot je te nemen. De voorraad koolhydraten voor die 2 uur kon ik nog wel opvangen door vooraf extra pasta te eten. Nu de duur langer wordt moet er tijdens het lopen koolhydraten bij. Dit doet men over het algemeen met ‘gelletjes’. Deze zijn erg zoet, maar geven wel een energie boast. Om extra vocht mee te kunnen nemen heb ik een ‘camel-back’ gekregen. Hier kan tot 2 liter water in.

Zo ben ik weer een stap verder in de richting van New York en merk steeds wijzer te worden in de duursport. De maanden augustus en september zullen dus in het teken staan van uithoudingsvermogen; het trainen van de duur en dan ook nog in combinatie met de snelheid die ik in New York verwacht te lopen. Intensieve weken, maar wel erg leuk om zo nieuwe rondjes door onze mooie provincie te ‘hobbelen’. Oktober zal in het teken staan van onderhouden van conditie en geen blessures oplopen, maar dat duurt nog even.

Ik ga eerst weer een duurloopje doen!

10 tips voordat je begint met hardlopen



Wij maken op onze site gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten