Afspraak maken
Contact
Niet digitaal een afspraak plannen? Natuurlijk kan dat ook! Je kan ons bereiken op 058-2137333.
 

10 tips voordat je begint met hardlopen

De redenen om met hardlopen te beginnen kunnen heel verschillend zijn. Het blijkt echter dat velen een drempel over moeten, voordat ze echt kiezen voor de loopsport. Om dit te vergemakkelijken, hebben we 10 belangrijke tips op een rijtje gezet.

  1. Wanneer je een echt beginnende hardloper bent, heb je het lekker gemakkelijk. Ook al train je nog zo langzaam of kort het heeft altijd een positief effect op je conditie. Doe het daarom de eerste twee maanden gewoon rustig aan. Ook ter voorkoming van blessures. Omdat je conditie behoorlijk vooruit gaat, loop je na een aantal maanden sowieso een stuk(je) harder dan tijdens je eerste trainingsweken. Dit is nog een goede reden om het rustig aan te doen tijdens je eerste weken/maanden.
  2. Het langer maken van de afstanden kan misschien moeilijk en zwaar zijn. Echter over een aantal weken is je huidige langste afstand een stuk minder zwaar. Dit komt niet alleen door conditieverbetering maar is ook mentaal, omdat je weet dat je nog langer kunt lopen. Denk aan deze tip wanneer het even niet mee zit.
  3. Lees en praat over hardlopen. Zodat je weet wat het effect van sporten voor je lichaam en geest is.
  4. Stel haalbare doelen. Elk behaald doel motiveert.
  5. Doe voor je training altijd een warming-up en na afloop een cooling-down.
  6. Voor degene die trainen om vet te verbranden: je hartslag ligt tussen de 55% en 65% van de maximale hartslag. Je maximale hartslag is bij benadering: 220 – leeftijd.
  7. Als je in een slechte conditie bent neem dan gewoon de tijd om je doelstellingen te verwezenlijk. Als je te zwaar bent doe het dan helemaal rustig aan, omdat overgewicht extra belastend is voor spieren, pezen en gewrichten. Je kunt bijvoorbeeld ook zo nu en dan een wandeltraining doen.
  8. Leer te luisteren naar je lichaam. En doe wat met de signalen die je lichaam geeft.
  9. Vooral beginnende hardlopers kunnen problemen ondervinden met juist ademhalen. Vaak zal je ademhaling in de loop van de tijd verbeteren, omdat je tijdens je looptrainingen ook automatisch je ademhaling verbeterd. Door looptraining worden niet alleen de spieren sterker, ook de longen (o.a. longblaasjes) ontwikkelen zich en de ademhalingsspieren (o.a. ribspieren) worden krachtiger.
  10. Wanneer je (tijdens de wintermaanden) in de sportschool op een loopband loopt kan je het beste zo nu en dan buiten trainen, omdat hardlopen op een band net even anders is en daarom ten koste kan gaan van je looptechniek. Ook is het een plezierige afwisseling.


Wij maken op onze site gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten